دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷

فروش سوالات کنکور همواره یک خط قرمز محسوب می‌شود و مسئولان هر سال این موضوع را رد می‌کنند. این در حالی است که برگزاری کنکور ۹۸ نیز به مانند سال‌های گذشته با حجم گسترده‌ای از آگهی‌ها در خصوص فروش سوالات کنکور در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با مبالغ چند ده‌میلیون تومانی روبه‌رو بود.

انهدام باند فروش سوالات کنکور

سلامت نیوز:  فروش سوالات کنکور همواره یک خط قرمز محسوب می‌شود و مسئولان هر سال این موضوع را رد می‌کنند. این در حالی است که برگزاری کنکور ۹۸ نیز به مانند سال‌های گذشته با حجم گسترده‌ای از آگهی‌ها در خصوص فروش سوالات کنکور در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با مبالغ چند ده‌میلیون تومانی روبه‌رو بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،طبق گفته دانش‌آموزان، سوالات یک ساعت مانده به آغاز امتحانات نهایی در کانال‌های تلگرامی منتشر می‌شد و در اغلب دروس این اتفاق رخ داده است.هر چند که مسئولان علمی کشور از کلاهبرداری این آگهی‌ها هشدار می‌دادند، اما وقتی منصور غلامی، وزیر علوم اواسط تیرماه امسال از انهدام یک باند فروش سوالات کنکور در یکی از استان‌های کشور خبر داد، این موضوع رنگ و بوی دیگری پیدا کرد.

هر چند که وزیر علوم گفته بود که «افراد این باند دستگاه‌هایی را به داوطلبان فروخته بودند تا از این طریق به سوالات دسترسی پیدا کنند در حالی که به هیچ‌وجه تاکنون کسی دسترسی به هیچ یک از سوالات کنکور را نداشته است ولی متاسفانه این افراد، داوطلبان را گول زده بودند.» اما صحبت‌های روز گذشته فرمانده انتظامی تهران بزرگ از انهدام بزرگ فروش سوالات کنکور که برخی از مسئولین در آن حضور داشتند، بار دیگر این شائبه را در میان مردم زنده کرد و سردار حسین رحیمی گفت: توانستیم باند بزرگ فروش سوالات کنکور را شناسایی و متلاشی کنیم.

بعد از انهدام این باند تنها به صدور یک اطلاعیه اکتفا کردیم، اما باید بگویم که این باند وسیع بوده و سوالات را گرفته بودند و قصد داشتند آن را توزیع کنند اما قبل از آنکه توزیع شود در نطفه آن را خفه کردیم. متاسفانه برخی از مسئولان در این گروه بودند.


بی‌اطلاعی اعضای کمیسیون آموزش
در همین رابطه با چند تن از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تماس گرفتیم ولی آنها از جزئیات این خبر ابراز بی‌اطلاعی کردند. به‌عنوان مثال کارن خانلری، عضو این کمیسیون  گفت: من نیز این خبر را از سوی سردار رحیمی در رسانه‌ها شنیدم و از این موضوع بسیار خوشحال هستیم، قطعا اگر جزئیات بیشتری درباره باند فروش مافیای کنکور به ما ارائه شود در این کمیسیون بررسی خواهیم کرد، تا قدمی در ریشه‌کنی این فساد در سیستم آموزشی و معضل بزرگ کشور در عرصه آموزش برداریم. باید قوه قضائیه با این موضوع ورود جدی داشته باشد تا شاهد فروش سوالات کنکور در کشور نباشیم و دست مفسدان در این رابطه قطع شود.


فساد با تقاضا شکل می‌گیرد
در ادامه گزارش یک کارشناس آموزشی درباره وجود باندهای مافیایی در فروش سوالات کنکور به «آرمان ملی» می‌گوید: در سال‌های گذشته ما شاهد بروز این اتفاق بوده‌ایم و سوالات کنکور به هر شکلی توسط برخی از افراد کپی می‌شد و با مبالغ بسیار زیاد به فروش می‌رسید که البته این موضوع همواره از سوی سازمان سنجش تکذیب می‌شد. علیرضا نیک نژاد خاطرنشان می‌کند:‌ هر کجا که پول وجود داشته باشد، قطعا باندهای مافیایی نیز شکل می‌گیرد.

بدون تردید سوالاتی که مهر و موم می‌شود از بدنه خود وزارتخانه بیرون می‌آید و هرکسی به آنها دسترسی ندارد. با توجه به گرایش خانواده‌ها که همه خوشبختی فرزندان‌شان را در راهیابی به دانشگاه می‌دانند، عده‌ای سودجو نیز از این موضوع سوء استفاده می کنند و از این طریق می‌خواهند به پول و ثروت برسند.

برخی از خانواده‌ها حاضرند که برای ورود فرزندانشان چندین‌میلیون تومان هزینه کنند در حالی که یک زمانی به ما می‌گفتند که دقیق‌ترین و سالم‌ترین سازمانی که در کشور، سازمان سنجش است ولی متاسفانه سرخط‌های فساد نیز وارد این سازمان شده است. وی درباره تکثیر این سوالات کنکور نیز خاطرنشان کرد: شما به هر شکل تصور کنید این سوالات از سوی ده‌ها نفر دیده می‌شوند و اگر فقط 50‌درصد آن سوالات هم تکثیر شود، آن فرد می‌تواند به میلیون‌ها تومان پول برسد.

شما نمی توانید سوالات کنکور را یک ساعت قبل از برگزاری امتحانات طرح و تکثیر کنید و این کار زمان‌بر است، پس خیلی‌ها این سوالات را می‌بینند و شاید یک فرد بتواند یک یا دو سوال را به دیگران بفروشد، اما فروش این سوالات به شکل گسترده، حتما پای یک باند وسیع در کار است.

نیک نژاد با اشاره به اینکه مافیای کنکور، فروش سوالات امتحانی و ... همه به‌دلیل تقاضای بالای جامعه شکل می‌گیرد، تصریح کرد: تا هر زمانی که تقاضا وجود داشته باشد، به هر شکلی عرضه نیز به وجود خواهد آمد و بیشتر این عرضه به‌صورت فساد و دزدی در جامعه خود را نشان می‌دهد.

متاسفانه خانواده‌ها فکر می‌کنند که هر کسی هزینه بیشتری برای کنکور و در راه ورود فرزندشان به دانشگاه های بهتر کند، فرهنگی‌تر است و حالا به همین واسطه یک دریچه باز به نام خرید سوالات کنکور باز شده که سر منشأ فساد شده است، در حالی که خانواده‌ها باید بدانند که خرید سوالات کنکور یک نوع دزدی است و آنها می‌خواهند از طریق راه خلاف فرزندانشان را به دانشگاه بفرستند.

متاسفانه یک اراده قوی برای مقابله با مافیای کنکور و فروش سوالات کنکور وجود ندارد و هر سال وعده این کار داده می‌شود. رسانه‌ها و روزنامه‌ها باید به مردم آگاهی بدهند تا این مقدار نباید برای کنکور و ورود فرزندانشان به دانشگاه هزینه کنند. آنها باید این آگاهی را به دست آورند که این هزینه‌ها بیخود است تا از تقاضا برای کنکور کاسته و دست باندهای فساد قطع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha